تومان
0
آيا عسل طبيعي شكرك مي زند يا نه؟

سوالي كه ممكن است حداقل يكبار براي هر مصرف كننده عسلي پيش آمده باشد اين است كه در آخر آيا عسلي كه شكرك مي زند تقلبي است يا طبيعي؟ با ما در اين مقاله همراه باشيد تا با هم به صورت كامل بررسي كنيم كه عسل طبيعي بايد شكرك بزند يا نه؟

 

شکرک زدن عسل نشانه چیست؟ طبیعی یا تقلبی!

شکرک زدن عسل که به آن رس کردن یا کریستالیزه شدن هم می‌گویند، به احتمال زیاد مهمترین موضوع مورد اختلاف بین فروشند‌ه‌های عسل و خریداران آن است.عسل فروش‌ها و کندوداران اعتقاد دارند که شکرک زدن عسل نشانه‌ی طبیعی بودن آن است در صورتی که خریداران نظری خلاف آن را دارند و اینگونه استدلال می‌کنند که اگر عسل، طبیعی باشد شکرک نمی‌زند. قبل از اینکه در مورد تقلبی یا طبیعی بودن عسل شکرک زده صحبت کنیم باید در مورد دلایل رس کردن عسل(شکرک زدن) صحبت کنیم و ببینم اصلا چه می‌شود که عسل به این شکل در می‌آید.

چرا عسل شکرک می‌زند؟

به طور كلي وقتی زنبور شهد گیاهان را جمع‌آوری می‌کند، با بزاق دهان خود و آنزیم‌هایی که به آن اضافه می‌کند شهد را غلیظ می‌کند.آنزیم‌هایی که زنبور به شهد اضافه می‌کند باعث می‌شود که قند‌هایی مثل ساکارز که انحلال پذیری کمی در آب دارند به فروکتوز و گلوکز که انحلال پذیری بیشتری در آب دارند تبدیل شود. این کار باعث می‌شود که زنبور‌ها غذای کم حجم‌تر اما مقوی‌تری داشته باشند. در نتیجه محصول نهایی یک محلول بسیار اشباع از قند است که به آن عسل می‌گویند.پس تا اینجا فهمیدیم که عسل یک محلول فوق اشباع است و محلول‌های فوق اشباع هم بسیار ناپایدار هستند. و اگرشرایط مساعد برایشان  ایجاد شود قطعا شکرک می‌زند.

آیا هر عسلی که شکرک می‌زند طبیعی و خالص است؟

 

خیر، اگر چه عسل طبیعی شکرک می‌زند اما عکس آن صادق نیست و نمی‌توان گفت که هر عسلی که شکرک می‌زند قطعا طبیعی است. حتی اگر زنبور به صورت مصنوعی با شکر و یا گلوکز تغذیه شود، باز هم احتمال اینکه عسل شکرک بزند وجود دارد.هر چه ميزان رطوبت عسل بيشتر باشد احتمال شكرك زدن آن بيشتر مي شود بنابراين عسل هاي مناطق مرطوب زودتر شكرك مي زند.

 

تنوع عسل ها:

وارد فروشگاه عسل فروشي كه مي شويم عسل هاي مختلفي را مشاهده مي كنيم كه از نظر رنگ ،عطر و طعم با هم تفاوت دارند.آيااين همه تنوع ميتواند وجود داشته باشد؟

بله . با توجه به تنوع مراتع و زنبورستان هاي موجود در سراسر كشور ايران و در كل دنيا و وجود گل هاي مختلف كه داراي شهد و گرده هاي متفاوتي هستند شاهد آنيم كه عسل هاي موجود هر كدام بسته به نوع گل آن عطر و رنگ و طعم متفاوت و خواص منحصر به فردي را دارا هستند.

چرا عسل‌هایی که درب مغازه می‌خریم شکرک نمی‌زند؟

اگر چه عسل طبیعی به علت خواص آنتی‌باکتریایی که دارد، تا مدت‌ها در برابر فاسد شدن مقاومت می‌کند، اما بسیاری از کارخانجات بسته بندی عسل، برای جلوگیری از تخمیر عسل (فاسد شدن) در بلند مدت و همچنین جلوگیری از شکرک زدن آن به منظور شفاف شدن و جلوه‌ی زیباتر، آن را حرارت می‌دهند. همین حرارت باعث می‌شود هسته‌های شکرک زدن کاهش یابند و یا به کلی ازبین بروند و عسل دیگر شکرک نزند. این کار اگرچه فوایدی دارد و باعث مشتری پسند شدن عسل می‌شود، اما بسیاری از ویتامین‌ها و آنزیم‌های مفید آن را ازبین می‌برد.

 

آیا عسل طبیعی شکرک می‌زند؟

بله، همانطور که در بالا اشاره شد عسل طبیعی در خارج از کندو یک محلول فوق اشباع است که بسیار هم ناپایدار است و اگر شرایط مساعدی برای آن ایجاد شود قطعا شکرک می‌زند. اگر چه بسته به منبع گیاهی آن ممکن است از چند روز تا چند سال بعد از برداشت به تاخیر بیفتد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X