تومان
0
با محصولي شگفت انگيز به نام سركه انگبين بيشتر آشنا شويم.

سركه انگبين

سرکه انگبین یک نوشیدنی خاص و پرطرفدار است که برخی آن را نوشیدنی شاهانه می نامند. سرکه انگبین از نوشیدنی‌های سنتی ایرانی‌ها بوده و از زمان‌های قدیم مورد توجه طبیبان قرار داشته است. برخی به سرکه انگبین سکنجبین نیز می گویند. برخی دیگر نیز معتقدند سکنجبین با سرکه انگبین فرق دارد! این تفاوت در منشأ شیرین‌کننده این شربت طبیعی و گوارا ایجاد شده است.در گذشته همواره در ترکیبات سرکه انگبین از عسل استفاده می شده که در طی گذشت زمان به دلیل گران بودن عسل، برخی شکر را جایگزین عسل کرده اند. به همین دلیل بین سرکه انگبین قدیم و سکنجبین جدید تفاوت‌هایی است که این تفاوت تنها در عسلی بودن یا شکری بودن شربت است.

نکات مصرف سرکه انگبین

سرکه انگبین یک نوشیدنی گوارا، پرخاصیت و سالم است. در نتیجه برای اکثر افراد مفید بوده و می توان در زمان های مختلف میل کرد. البته ترکیب شربت سرکه انگبین با دیگر مواد نیز می تواند خواص دوچندانی به آن دهد.

طبع سرکه انگبین نه گرم است نه سرد و می‌توان گفت طبع میانه دارد.درصورتی که گرم مزاج هستید برای کمک به هضم معده می‌توان سرکه انگبین را با کمی عرق کاسنی ترکیب نمود و به همراه کاهو میل نمایید. در صورتی که سرد مزاج هستید می‌توان چند شاخه نعنای تازه را با سکنجبین ترکیب و مصرف نمایید.

چه افرادی نمی‌توانند و نبايد از سرکه انگبین استفاده نمایند

زنان باردار به ویژه در ابتدای ماه های بارداری افرادی که دارای زخم معده هستند
کسانی که دچار مشکلات مفصلی مانند ساییدگی استخوان هستند افراد سرماخورده و افرادی که دچار اسهال شده اند.
افرادی که دارای ضعف اعصاب و افردای که دارای مشکلات رحمی هستند. مبتلایان به تکرر ادرار و یا سایر مشکلات مثانه

مضرات استفاده بیش از اندازه سرکه انگبین

در مصرف سکنجبین عسلی باید بسیار دقت شود؛ زیرا استفاده بیش از اندازه از آن برای افرادی که دارای زخم معده و مشکلات روده ای هستند مضر است. همچنین اگر عسل سرکه انگبین زیاد باشد طبع آن گرم تر شده و ممکن است مشکلاتی را برای برخی افراد ایجاد کند.

دقت داشته باشید که مضرات بیان شده مربوط به سرکه انگبین تولید شده با عسل است. البته سكنجبين شكري مشكلات بيشتري دارد.

نکات نگهداری سرکه انگبین

پس از تهیه سرکه انگبین آن را داخل شیشه ریخته و در یخچال به مدت سه هفته نگهداری نمایید. همچنین سرکه انگبین نباید در معرض نور خورشید قرار گیرد یا آلودگی وارد شیشه آن شود.به هیچ وجه سرکه انگبین را درون شیشه های پت یا پلاستیکی نگهداری نکنید. اگر سرکه انگبین خانگی تهیه نمی کنید و قصد خرید سرکه انگبین را دارید، ممکن است درون ظروف پلاستیکی نگهداری شده باشد. در این صورت خیلی زود سرکه انگبین را به ظروف شیشه ای منتقل کنید.بهتر است سرکه انگبین را تازه به تازه تهیه کنید و نگذارید مدت زمانی از تهیه آن بگذرد. دوره مصرف سرکه انگبین سه هفته است و بعد از سه هفته باید یک هفته فاصله گذاشته شود و بعد مجددا از آن استفاده گردد.

خواص مصرف سرکه انگبین

سرکه انگبین حاوی انواع ویتامین‌های‏A ‎،C ‎،E، گروه ویتامین‌های ‏B‏ ‏مانند ب1، ب2 و ب6، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم مي باشد

سرکه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی برای درمان کبد بسیار مفید است و به بریدن صفرا مشهور است. سرکه انگبین عاملی برای جذب بهتر مواد غذایی است و نقش مهمی در پاکسازی عروق، معده و مجاری ادراری ایفا می‌کند. دفع سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه نیز مي شود.

مصرف منظم سرکه انگبین غلظت خون را از بین می‌برد و باعث کاهش سکته های قلبی و مغزی می‌شود. این یکی از مهمترین خواص و کاربردهای سرکه انگبین است.

سرکه انگبین به از بین بردن سوزش سردل، اسید معده و رفلاکس معده نیز کمک می کند و در بر طرف کردن خلط سودا بسیار موثر است. همچنین این شربت از بین برنده باکتری ها و قارچ ها در بدن است. پس می توان گفت سرکه انگبین یک ضد عفونی کننده قوی برای بدن محسوب می‌شود.

یکی از خواص ویژه این شربت این است که عطش را رفع می کند. در فصل تابستان شربت سرکه انگبین نوشیدنی بسیار مناسبی برای رفع ‏عطش است. به جای خوردن نوشیدنی های مضر شیمیایی که به وفور در بازار پیدا می شوند، بهتر است از سرکه انگبین عسلی نوش جان کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X