تومان
0
بهترين عسل ايران و جهان كدام است؟؟؟/ قسمت اول

بهترین عسل ایران چه نوع عسلی است؟؟؟

اگر شما هم خواننده‌ی این مطلب هستید پس قطعا به دنبال بهترین عسل طبیعی و یا به عبارت بهتر، بهترین عسل موجود در بازار ایران هستید. طبیعی است که همه ما دوست داریم در ازای پولی که پرداخت می‌کنیم، بهترین و با کیفیت ترین عسل نصیبمان شود تا بتوانیم از خواص عسل به نحو احسن بهره ببریم.

در نتیجه منطقی است که بدانیم یک عسل خوب چه ویژگی‌هایی دارد و ما به عنوان یک خریدار چگونه می‌توانیم آن را تشخیص دهیم.

اما قبل از هر چیز باید بدانیم که عسل، انواع مختلفی دارد که بسته به منبع شهد (گلی که زنبور از آن تغذیه می‌کند) و منطقه‌ای که از آن برداشت می‌شود، رنگ عسل، طعم و مزه‌ی آنها با هم متفاوت است. بعضی از عسل‌ها کاملا سیاه، بعضی دیگر کاملا روشن، بعضی بسیار شیرین و بعضی کمی تلخ هستند.

بهترین عسل موجود در بازار

اگر چه این حرف کمی تلخ است اما چون در بازار ایران هیچگونه گریدبندی دقیق برای هیچ برند و تولید کننده‌ای از سمت دولت و یا هر نهاد دیگری وجود ندارد تشخیص این که کدام برند یا عسل مرغوبیت بیشتری دارد و یا عسل کدام منطقه کیفیت به مراتب بهتری دارد عملا غیر ممکن است.

به همین دلیل هر کس در هر منطقه‌ای از کشور که قرار دارد عسل خود را بهترین عسل موجود می‌داند. کسی که در تبریز است می‌گوید عسل تبریز بهترین عسل ایران است. کسی که در کردستان است می‌گوید عسل کردستان به خاطر تنوع گیاهی بهترین عسل است. کسی که در خوانسار است می‌گوید عسل خوانسار بهترین عسل ایران است و همینطور کسانی که در مشهد، اصفهان، فارس، قم و سایر نقاط ایران هستند هم همین حرف را می‌زنند.

این حرف‌ها از جهتی درست است و از جهتی خیر، که پیش نیاز فهمیدن آن پاسخ به سوالات زیر است.

آیا بر اساس منطقه می‌توان بهترین عسل را تشخیص داد؟

ایران از نظر تولید عسل جزو ۴ کشور برتر دنیا است که یکی از علت‌های آن هم تنوع اقلیمی بسیار بالای آن است. علاوه بر عسل‌هایی که با اسم چند گیاه در بازار وجود دارد مطالعات نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ نوع عسل تک گل در ایران وجود دارد. عسل اقاقیا، عسل کنار، عسل خارمریم، عسل نمدار، عسل آویشن، عسل پنبه، عسل اکالیپتوس، عسل گز، عسل گون، عسل شوید، عسل مرکبات، عسل گشنیز تنها بخشی از این نوع عسل‌ها هستند که ممکن است هر کدام از آن‌ها برای یک منطقه از ایران باشد.

به همین دلیل است که نمی‌توان کیفیت عسل را بر اساس منطقه در نظر گرفت به این معنی که نمی‌توان گفت که عسل خوانسار بهترین عسل است و یا عسل کردستان با کیفیت‌ترین عسل است. چرا که هر منطقه پوشش گیاهی مخصوص به خود را دارد و به همین دلیل نمی‌توان گفت الزاما عسل یک منطقه کیفیت بهتری دارد.

به عبارت بهتر صرف این که این عسل برای کردستان، مشهد، فارس، همدان و یا خوانسار است نمی‌توان گفت این عسل خوب است. چرا که ممکن است زنبور در این مناطق قرار داشته باشد اما به جای شهد از شکر تغذیه کرده باشد و اتفاقا خیلی از زنبورداران بزرگی که که در این مناطق وجود دارند، ترجیح می‌دهند عسل تغذیه‌ای (عسلی که در آن زنبور از شکر تغذیه کرده است) تولید کنند چرا که از نظر کمیتی و اقتصادی برای آنها به صرفه‌تر است.

پايان قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X