تومان
0
چگونه زنبودار شويم/// قسمت سوم

بخش سوم و پاياني از مقاله چگونه زنبوردار شويم …..

قسمت هفتم » معرفی ابزار آلات مهم پرورش زنبور عسل
در این مقاله به طور خلاصه ابزارآلاتی که برای شروع کار زنبورداری لازم می باشد ارایه می شود.
1 ) اهرم : برای باز کردن درب کندو و بالا آوردن و جا به جایی قابها و تمیز کردن مومهای اضافی و بره موم کندو
2 ) دودی : برای دود درست کردن در مواقع بازدید کردن یا عسل گیری و جلوگیری از نیش زدن زنبور
3 ) دستکش : محافظت از دستان در مقابل نیش

4 ) کلاه زنبورداری : محافظت از صورت
5 ) لباس فضایی : لباسی دو تکه که کلاه به پیراهن آن متصل می شود و بهتر از کلاه و پیراهن از صورت محافظت می کند.
6 ) موم دوز : وسیله ی که روی سیم کشی قابها کشیده می شود تا برگ موم به قابها متصل شود.
7 ) تخته موم دوز : تخته ی چوبی که موم روی آن قرار می گیرد و به سیم و قاب وصل می شود.
8 ) موم ریز : وسیله ی که مقداری آب و موم داخل آن می ریزند و شعله زیر آن قرار دارد و برای موم بافی و اتصال بهتر برگ موم به سیم استفاده می شود.
9 ) چکمه و پوتین : برای حفاظت پاها از نیش زنبور، عقرب و مار
10) سیم گالوانیزه نازک : برای سیم کشی قابها و اتصال برگ موم
11) اکستراکتور : وسیله ی برای عسل گیری شانهای عسل در دو نوع برقی و دستی در اندازه های مختلف
12) صافی عسل : وسیله ی برای صاف کردن عسل و گرفتن موم و اضافات از عسل
13) چنگال : ابزاری برای برداشتن پولک عسل از شانهای عسل و سپس عسل گیری آن شانها
هر کدام از این ابزار را در صورت نیاز تهیه فرمایید.

 قسمت هشتم » برای شروع کار زنبورداری چند کندو خریداری شود؟
در این مقاله راهنمایی کاملی برای خرید کلنی (کندو با زنبور) و نحوه کسب تجربه ارایه می شود.
شروع هر کاری نیاز به مشورت،مطالعه  و تحقیق دارد و با کسب تجربه می توان در آن حرفه موفق شد.بنابراین کسی که از حرفه ی زنبورداری تجربه کافی نداشته باشد نمی تواند به اهداف خودش برسد و موفق شود.توصیه می شود دو سال اول را به کسب تجربه و آموزش اختصاص دهید و از سال سوم به بعد به فکر درآمد زایی زیاد باشید.
پیشنهاد ما این است در سال اول با خرید دو تا پنج کلنی زنبور عسل در فصل بهار و با فراوانی گلها شروع کنید و با علاقه از کندوها مراقبت فرمایید و کسب تجربه کنید.راههای بچه گیری،شربت دادن،قاب دادن،تعویض ملکه و دیگر کارهای لازم را یاد بگیرید و سعی کنید بیماریهای مرتبط با زنبورعسل را بشناسید.
با مطالعه کردن و پیاده کردن اطلاعات تئوری به روی زنبورستان کوچک خود و هم چنین سوال کردن و مشورت گرفتن از زنبورداران با تجربه و استفاده از فضای مجازی و گروههای زنبورداری اطلاعات خود را روز به روز بالا ببرید.اکثر تلفات کندوهای زنبور عسل در فصل زمستان اتفاق می افتد؛بنابراین باید به زمستان گذرانی کلنی های خود کمک و از تلفات احتمالی آنها جلوگیری کنید؛چرا که تلف شدن کندوها در سال اول انگیزه شما را برای ادامه کار کم می کند.
در سال دوم اگر کلنی ها زمستان گذرانی خوبی داشتند می توانید دوباره تعداد کمی کلنی
« حداکثر 20 کندو » بخرید و با بچه گرفتن تعداد آنها را به حدود پنجاه کلنی برسانید و مراقبت خود را از زنبورستان بیشتر کنید.
در سال سوم با کسب تجربه از دو سال اول می توانید حدود صد کلنی یا بالاتر را پرورش دهید.
عجله کردن در بالا بردن تعداد کندوها بدون تجربه می تواند به ضرر شما تمام شود چرا که برای موفقیت در هر کاری به جز انگیزه لازم تجربه کافی هم مورد نیاز است.
برای پیشرفت سریع تر در این حرفه به دوستان علاقمند توصیه می کنیم چند ماه شاگردی افراد با تجربه را داشته باشید و در عوض کار کردن برای زنبوردار اطلاعات بگیرید و سرعت پیشرفت،موفقیت و کسب تجربه خود را بسیار بالاتر ببرید.بعد از کسب تجربه لازم از افراد با تجربه می توانید تعداد بیشتری کلنی خریداری کنید و جلوی خسارات احتمالی ناشی از کم تجربه بودن خود را بگیرید.

قسمت نهم » محصولات زنبور عسل را بیشتر بشناسیم
در ادامه این مقاله ها شما با محصولات و درآمدهای زنبور عسل بیشتر و به طور تخصصی تر آشنا می شوید.
این قسمت را به معرفی اصلی ترین محصول زنبور یعنی *عسل* اختصاص می دهیم.
عسل ماده ی است که زنبوران از شهد گلهای گیاهان و درختان تهیه می کنند.به وسیله خرطوم و زبان خود شهد و شیرینی گیاهان را می مکند و بعد از ورود به کندو در حجره های شان یا موم ذخیره می کنند و با چند بار مکیدن و پس دادن شهد از طریق خرطوم و بال زدن و… رطوبت عسل را به حد مطلوب می رسانند.
همچنین زنبور طی فرآیندی آنزیم هایی مثل دیاستاز را در شکم خود به شهد اضافه می کند و به قدرت خداوند انجام این عملیاتهای پیچیده باعث خاصیت درمانی عسل می شود.زنبور برای تهیه عسل از شیرینی میوهای شیرینی مثل انگور در صورتی توسط دیگر حشرات و پرندگان لایه اصلی میوه سوراخ شده باشد هم استفاده می کند.حشرات ریزی هم وجود دارند که شیره شیرین برگ و ساقه درختان را می خورند و چون قند آن برایشان قابل جذب نیست دفع می شود.زنبور عسل از مواد دفعی این حشرات نیز استفاده می کند.عسلی که از این طریق زنبور تهیه کند به عسلک معروف است و از نظر کیفیت تفاوتی با عسل شهد گیاهان ندارد.
بسته به نژاد،میزان جمعیت،نوع صحرا و پوشش گیاهی،شرایط آب و هوایی،مقدار باران و برف و… یه کلنی زنبور عسل می تواند از یک تا دهها کیلو عسل طبیعی بدهد و میزان آن به مدیریت صحیح زنبوردار خیلی وابسته است.
هر کیلو عسل طبیعی با قیمتهای متفاوتی در بازار ارایه می شود.قیمت گزاری بسته به نوع عسل،میزان کیفیت و مشتری پسندی،رنگ،عطر،بو و مزه می باشد.هم چنین عسلهای که کمیاب ترند قیمتهای به مراتب بالاتری دارند.
قیمت هر کیلو عسل طبیعی به طور متوسط در اکثر نقاط کشور بین چهل تا پنجاه هزار تومان است.
اگر هر زنبوردار به طور متوسط از هر کندو پنج شش کیلو عسل طبیعی بگیرد و با قیمت خرد بفروشد از هر کندو می تواند دویست تا سیصد هزارتومان درآمد عسل داشته باشد.
اکثر عسلهای تولیدی کشور عسلهای تغذیه ی و شربت داده شده می باشد.قیمت این نوع عسلها به مراتب کمتر از عسل طبیعی می باشد اما میانگین برداشت عسل تغذیه ی چندین برابر عسل طبیعی است.
برای اینکه بفهمید تولید کدام نوع عسل به صرفه تر است به مقالات بعدی کانال بازار زنبورداری توجه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X