تومان
0
چگونه زنبودار شويم/// قسمت اول

قسمت اول » استفاده از کتابهای مفید پرورش زنبور عسل
1 )  کتاب زنبور عسل و پرورش آن » اثر دکتر شهرستانی ، مرکز نشر سپهر
گرچه از قدیمی ترین کتابها در این زمینه محسوب می شود اما حاوی نکات بسیار خوبی برای افراد مبتدی می باشد و تجربیات و اطلاعات دکتر شهرستانی که زنبوردارم بودند در این کتاب به خوبی بیان شده است.مطالعه این کتاب را به عنوان اولین کتاب توصیه می کنیم.
2 ) پرورش زنبور عسل » اثر دکتر عبادی و علی اصغر احمدی ، انتشارات ارکات دانش
این کتاب مقداری سنگین تر و علمی تر از کتاب قبلی است و به عنوان دومین کتاب توصیه می شود.
3 ) زنبوران عسل و زنبورداری » اثر مهندس پیرایرانی ، نشر آییژ
این کتاب را می توان جامع ترین کتاب حال حاضر دانست که به تازگی چاپ شده است و خلاصه شده کتابهای قبلی این نویسنده و زنبوردار حرفه ی می باشد و مطالعه آن بسیار توصیه می شود.

مطالعه این سه کتاب برای شروع زنبورداری کفایت می کند و حاوی اطلاعات جامعی هستند که نیاز زنبوردار را در زمینه علم زنبورداری برآورده می کنند.

قسمت دوم » انتخاب هدف
عزیزان برای شروع هر کاری ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید.هدف که داشته باشید انگیزه و نیروی محرکه برای رسیدن به موفقیتهای پیش رو را پیدا می کنید.
کسانی که زنبورداری می کنند سه هدف زیر را دنبال می کنند :
1 ) به عنوان سرگرمی و تفریح:تعدادی از کسانی که زنبوردار حرفه ی شدند ابتدای امر به خاطر رفع بی حوصلگی ، تفنن و تامین عسل خانواده خود زنبورداری را شروع کرده اند.
نویسنده این مطلب بدین شکل زنبورداری را با دو کندو(کلنی)شروع کرد و هرگز فکر نمی کرد روزی به صورت جدی این حرفه را دنبال کند.
این دسته از افراد می توانند تعداد کمی کلنی(زیر ده فروند)را حتی در منزل،روی پشت بام،باغ و…پرورش دهند و عسل خانواده خود را تامین کنند و سرگرم باشند.
2 ) به عنوان شغل دوم:اکثر زنبورداران زنبورداری را به عنوان شغل دوم انتخاب کرده اند.این دسته از افراد غیر از شغل اصلی که دارند وقتهای اضافی خود را صرف پرورش و نگهداری زنبور عسل می کنند.این دسته از افراد بسته به زمانی که دارند می توانند از پنجاه تا دویست کلنی(متوسط صد کلنی)را پرورش دهند و درآمدی مضاعف غیر از شغل اصلی داشته باشند.
3 ) به عنوان شغل اصلی:این دسته از زنبورداران که اکثرا این حرفه را به صورت ارثی با خود دارند می توانند با تمرکز بیشتر و وقتی که می گذارند از دو دسته قبلی موفق تر عمل کنند و درآمد بسیار خوبی داشته باشند.تعداد زیاد کلنی نشان دهنده موفقیت شخصی نیست.چه بسا کسی که صد فروند کلنی دارد ولی درآمدی بیشتر از کسی که پانصد کلنی دارد داشته باشد.بنابراین این دسته از افراد باید تمرکز خود را روی روشهایی که منجر به اضافه شدن درآمد شود بگذارند.

قسمت سوم » مشورت و مطالعه رمز موفقیت
مشورت ) بدوت مشورت و هم فکری با افراد با تجربه مسیر راه ما ناهموار و تاریک خواهد بود.بنابراین سعی کنید قبل از شروع کار زنبورداری با افراد با تجربه خصوصا جوانان موفق صحبت و تبادل نظر داشته باشید.استفاده از اطلاعات همکاران زنبوردار باعث جلوگیری از اشتباه مجدد افراد مبتدی خواهد بود.همانطور که می دانید شکست اول کار انسان را مایوس می کند،بنابراین با مشورت این شغل را شروع کنید.

مطالعه ) بعد از مشورت کردن نوبت مطالعه کردن می رسد.بدون مطالعه هرگز زنبوردار موفقی نخواهید بود.کتابهای خوب متعددی در این زمینه نوشته یا ترجمه شده که غنیمتی گران بها محسوب می شود و باید قدر آنها را دانست.باید تا می توانید مطالعه کنید،چه بسا موضوع و نکته ی که با بیست سال تجربه نتوانید کشف کنید ولی با یک مطالعه ساده برای شما روشن می شود.استفاده از مطالب سایتها،نشریه ها،مطالب فضای مجازی و…باعث به روز شدن علم زنبوردار و پیشرفت کاری ایشان خواهد شد.با زنبورداری سنتی کسی به جایی نمی رسد ، بنابراین از ابتدا باید درست قدم برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X